Heilerinnen, Handwerkerinnen, Sammlerinnen und andere Wissensträgerinnen

im ostmitteleuropäischen Raum des 16.−19. JahrhundertsInternationaler Workshop, 2025 Februar, Wien

A workshop tematikai fókuszát a 16−19. századi Habsburg Monarchiában és országaiban a hétköznapi élet legkülönbözőbb területein − gyógyítóként, kézműves mester feleségeként vagy özvegyeként, gazdaasszonyként, szakácsnőként, szolgálólányként, tanítóként, nevelőnőként, betegápolóként, könyv- és műkincsgyűjtőként, stb. − tevékeny nők tudásprodukcióban elfoglalt helyének, időben és térben változó minőségű és változó intenzítású szerepeinek vizsgálatában határoztuk meg. A heterogén tartalmakat a tudástörténet, mint közös módszertani perspektíva köti össze. A tudástörténet, kapcsolódva a kultúratudományokban az 1980-as évektől megjelenő különböző fordulatokhoz (material turn, pictorial turn, practical turn) az elmúlt közel két évtizedben vált – jelen workshop karakterét is meghatározó – társadalom-, mentalitás- és kultúrtörtélneti, történeti néprajzi, kultúrális antropológiai, nőtörténeti, tudásszociológiai és történeti episztemológiai tartalmak megjelenítésére egyaránt alkalmas moziktudománnyá. ez a sokszínű „tekintet“, egyszersmind módszertan lehetővé teszi, hogy a kik?, mikor?, hol?, mit?, hogyan? kérdésfeltevések mentén a nők tudásképzésben játszott szerepére, annak konkrét gyakorlataira, materiális eszközeire kérdezzünk rá. Az egyes női tevékenységek és a tudásprodukció közötti kapcsolat rekonstruálásakor a szokványos szöveges források használata mellett különleges jelentőséggel bírnak a képi és tárgyi források. A fizikai objektumok, dolgok és tárgyak, azok társadalmi, konkrét, vagy szimbolikus funkciója és jelentése, identitásképző jellege meghatározó egy-egy tudásforma elsajátításának, társadalmi beágyazódásának folyamataiban. A közös kérdésfeltevésre, a szöveg-tárgy-kép fókuszú forráshasználatra építő workshop fontos módszertani újításhoz, s egyszersmind új, eddig ismeretlen, vagy kevéssé ismert összefüggések feltárásához vezethet a nőkhöz kapcsolható tevékenységek tudásképzésben elfoglalt helyének és szerepének rekonstruálása terén.